Sunday, June 13, 2010

Abdullah Raffie Si Budak Praktikal (Episode Dua)

**sambung

si budak dollah piee ni dah mule buat aku naik hangin.. bukan sebab aku nak marah tak tentu pasal, tetapi sebab dia tak nak dengar apa yang aku bagi tahu kat dia. dia akan tetap akan buat-buat pandai dan menyombongkan diri. sudahlah dia tersilap masukan kan minyak gear tu tapi tak buang yang lama. adoi. smbung lagi dialog:-

aku: xperla.. ko buang balik semua... ko pg amik yg baru.. kite isi yg baru.. xper.. aku bayar...
dollah piee: owh.! boleh..?! ha.. xperla.. pg lah ambil minyak gear satu lagi... (sambil menyuruh aku)
aku: *terdiam* dlm hati (eh, eh, bdk ni.. aku sagat muka ko kat jalan kang aper pon tak dapat)

tp aku pg jgk la ambik.. sabar tu masih ada lagi.. lepas dah setel tukar minyak gear aku sruh dia servis bende lain plak.. tapi dier buat tak tahu jer.. ah fat dah mula geleng kepala tgk si dollah piee nie.. dah 2 jam lebih aku kat bengkel tu.. tp baru satu bnde jer yg siap.. padahal bnde tu tak smpai 10 minit pon kalo pro yg buat..

ah fat: wey..! (sambil pandang ke dollah piee) you kasi siap la itu motor cpt..! itu owner sudah mau makan sama you.!!!
dollah piee: aiyyaaa..!!! pelahan-pelahan maaaa.. maner boleh laju2 pnya... (ayat cover line tak tau nak buat motor aku)
aku: bro..! mcm nie la... aku buat motor aku nie... ko tgk dan belajar... okey..?!

lepas tu terus muka dier berubah... dan tgn aku terus kotor2 kene minyak... last2 semua benda aku buat... smpai siap... dier tgk jer.. senyap.. tak berkata walaupon sepatah... aku tak marah kalo dia tak reti nak buat motor aku.. tapi biler aku bagi tahu ape yang nak kene buat dia tak nak percaya.. pertikaikan apa yang aku tahu.. aku hantar bengkel tu sbb aku malas nak kotorkan tgn aku.. sebab tu aku hantar bengkel.. last-last aku jgk yg kene setel kan.. jadi.. aku tak perlu bayar upah foreman... sbb aku sendiri yang jadi foreman... haaa....

aku bkn apa.. daripada pemerhatian aku.. si dollah piee nie.. dia pandang rendah dekat aku.. dia sanggup tanya bangsa lain untuk dapatkan ilmu, sedangkan bangsa sendiri nak bagi ilmu dia tolak.. aku bukan nak jadi racist or main sentimen perkauman.. bukan.. tp aku percaya yang bangsa lain tidak akan mengajar kaum lain secara total.. iaitu 100%.. dia akan ajar, tetapi hanya 60-70% sahaja.. aku sudi untuk ajar si dollah piee ni 100% sebab dia satu bangsa dengan aku.. tapi dia tolak.. apa yang aku tulis ni.. aku ckp sebijik-sebijik dekat dia sebelum aku balik dari bengkel tu.. tp aku tetap dukacita sebab dia memaki hamun aku balik.. aku anggap yang memaki aku itu bukanlah seorang yang "MELAYU", tetapi mat rempit atau samseng jalanan yang masih mencari hala tuju dalam hidup..


"aku sebagai seorang melayu, gagal dan melihat kegagalan."

No comments: