Wednesday, January 12, 2011

Polis

assalamualaikum w.b.t.

hari ini aku nak berkongsi cerita pasal polis. ya! polis! agak sensitif sedikit bila nak bercerita pasal polis ni. biasanya, bila orang cakap pasal polis, kita akan automatik rasa macam tak senang duduk kan? samada tak senang duduk sebab takut dengan polis ataupun tak senang duduk sebab benci dengan polis.


siapa kat sini benci polis? hah! maksudnya korang benci arwah atuk aku. arwah Atuk Abu aku polis tau! hahahahahaha. tak baik benci polis. dia hanya menjalankan tanggungjawab dia. kadang-kadang memang ada segelintir polis-polis yang "kerek" bila mereka berurusan dengan kita. tak kiralah urusan apa sekali pon. kau pergi bayar saman ke, kau kene tahan "roadblock" ke, kau kene tahan sebab "speeding" or langgar lampu merah ke. mereka bukan "kerek" saja-saja. untuk memastikan yang korang takut dengan dia. sebab kalau tak "kerek" or garang, mana ada orang nak takut kan?

kalau korang benci polis sebab ada yang makan rasuah, itu aku tak dapat buat apa. aku taknak elaborate more pasal tu sebab itu isu sensitif. tidor dekat Bukit Aman aku nanti. sebab bagi aku, polis ni jadi mangsa tumpuan rahsuah sebab diorang yang menjaga undang-undang, so apabila mereka ni ambik rasuah, mereka akan di pandang serong. padahal, orang-orang yang kerja kat pejabat "gomen" pon ada jugak yang ambik duit-duit haram ni. mustahil tak ada.

mamat A: kau tgk perut polis tu, bapak bulat! buncit ke depan pulak tu!

mamat B: hah! kalau kau nak tau, tu penuh dengan duit rasuah lah tu! itu yang perut jauh ke depan tu!

itu biarlah, bukan urusan kita untuk tentukan dosa atau pahala mereka. itu urusan Pencipta dengan makhluk ciptaanya. bukan tak ada polis yang berintergriti kat Malaysia ni, ramai je, tapi sebab nila setitik, rosak susu sebelanga.

nak dijadikan cerita, semalam aku lepak dengan salah seorang polis yang berintergriti. kawan aku, dia polis dekat daerah Manjung. Ya! tempat kau Atie! jangan nak senyum-senyum! senyumlah tu aku kasi femes dia. hahahahhahaahaha. anyways, aku dengan kawan aku ni pon berceritalah. macam-macam jugan yang aku tau pasal polis malam tadi. tergelak terbahak-bahak dengar cerita member aku ni. topik? "benda paling lawak masa kau kerja mana? duduk kat meja balai ke time ronda-ronda?" berikut adalah perbualan yang lebih kurang sebijik lah. ada tambah-tambah sikit untuk bagi sedap cerita.

Wanpok: man! keje mane yang kau paling enjoy man? ronda ke duduk kat kaunter? (kantoi plak nama member aku tu man)

Man Memberku Polis: aku paling enjoy jaga kaunter, sumpah enjoy gila. tambah-tambah bila ada orang teman aku. dapat pulak yang teman aku tu duduk dalam lokap.

Wanpok: Hahahahahahahaha.!! apehal?

Man Memberku Polis: aku boleh borak-borak dengan dia, bosan-bosan aku suruh dia nyanyi, pastu kalu bosan lagi, aku pulak nyanyikan untuk dia! hah! karok balai lah! hahahahaha.

Wanpok: Hahhahaahhaahahhahahahahahahaha!!!!! Lagi-lagi?!

Man Memberku Polis: ada sekali ni, sorang pakcik ni datang nak buat repot. kau tau report pasal ape?

Wanpok: pasal ape? umah kene rompak? bini kene ragut?

Man Memberku Polis: bukan! sebab ayam! dia cakap jiran sebelah umah dia curik ayam dia, sebab dia nampak jiran dia bagi ayam dia makan pagi-pagi dan ayam dia ada kat situ.

Wanpok: Warghhhhhhahahahahahahahahahaahhaahahahahhaa!!!!!!!!! itu macam pon ada ke?!

Man Memberku Polis: heh! ada dol! aku time tu tak tau nak bukak report ke tidak. jammed aku kat situ. hahahahahahahaha.!!! pasal ayam je pon.

Wanpok: ahahahahahahahahahahahahahaha!! lagi?! lagi?!

Man Memberku Polis: lagi satu kes tangkap orang gila. masuk lokap. malam tu aku on duty. kau tau orang gila tu buat apa?

Wanpok: dia buat apa?

Man Memberku Polis: " Nama aku ZAKARIA! Z.A.K.A.R. ZAKARIA! Orang panggil aku JSK!" itu benda yang dia pekik dari pukul 9 malam sampai 9 pagi esoknya tanpa henti. aku mula-mula tak perasan dia punya ejaan tu. aku dengar banyak-banyak kali baru aku perasan yang dia eja Z.A.K.A.R.!

Wanpok: Warghhhhhhahahahahahahahahahaahahahahahahahaha!!! Abistu JSK tu kejadah ape plak?

Man Memberku Polis: JSK = Jalan Sepak Kertas.

Wanpok: Warghhhhahahahaahahahahahahhahahaahahahahahahahahaha!!! (kali ni dengan air mata)

-wanpok-

No comments: