Thursday, April 2, 2009

Kenapa?

habis keringat,
habis kudrat,
penat jerih,
memamah sedikit demi sedikit tulang empat kerat.

kenapa aku disini?,
kenapa tidak berjuta yang lain?,
kenapa dialam sana aku hebat,
tetapi tidak disini?.

kenapa?

diri menyuruh untuk berubah,
qarin tersenyum setuju,
akal hanya mendiamkan diri,
jangan aku tanya pada nafsu,
akan di bantahnya sama sekali.

masih aku mencari jalan hidup aku,
siapakah aku sebenarnya?,
kenapa aku masih mecari-cari?,
sedangkan aku masih boleh melawan dan memaksa,
aku boleh memaksa supaya akal juga tersenyum seperti qarin,
aku boleh melawan nafsu supaya padamkan "bantah" dalam kamusnya,
dan memaksanya supaya duduk bersama dengan qarin dan akal.
aku juga punya ilmu tentang kuasa yang kudus lagi ESA.

semalam,

nasib datang melawat aku,
ketika aku masih terawang-awang,
menunggu untuk mati seketika,
nasib membisik ke telinga ku,
bisikannya terus di dengar,
di dengar oleh nafsu yg ketika itu sudah tunduk,
lantas bingkas dia bangun,
menjerit melolong,
memarahkan nasib,
lalu aku menyuruh nasib pergi,
sebelum takdir datang,
memukul nasib menggunakan rantai api.

takdir tiba,

dia datang dengan penuh senyuman,
senyuman yang menenangkan,
aku tenang,
lalu dia berbisik di telinga ku,
"makhluk tiada kuasa, yang ESA berkuasa"
"jangan bergantung pada makhluk, bergantunglah pada yang ESA"
lalu takdir pun pergi,
sambil meninggalkan bayu harum,
membuat kelopak mata ku terpejam.

~nyanyian cengkerik malam telah membuatkan aku lena~

No comments: