Thursday, December 27, 2012

Sugar Coated

assalamualaikum w.b.t

diri kita memang dilahirkan untuk merasa puas atau lega bila mendengar benda yang baik-baik. Lunas segala zuluman di dalam hati apabila kita mendengar berita yang seronok lagi sukacita.

tetapi,

sanggupkah kita mendengar benda seronok yang kekalnya tidak lama, hanya seketika. sanggupkah kita? kita lagi rela mendengar berita-berita yang memuaskan diri kita daripada mendengar berita-berita yang akan mendukacitakan kita.

janji,

kenapa perlu kita berjanji? berjanji yang wajib itu hanya untuk Yang Kudus. kita boleh berjanji sesama kita, sesama makhluk, tapi semuanya berada di atas landasan keyakinan dan kesungguhan kita untuk menepati janji kita. jika tidak ada usaha, mana mungkin janji boleh dikotakan?

kecewa,

kecewa bila mendengar kebenaran atau kecewa selapas ditipu? mana satu pilihan kita? kita pilih untuk mendengar mereka yang jujur berkata-kata, tapi tidak dapat menyedapkan telinga kita? atau kita pilih untuk mendengar mereka yang sering menipu kita, tetapi dapat puaskan telinga serta melembutkan hati yang batu yang hanya bersifat sementara?

pilih,

jika disuruh untuk pilih, aku pilih untuk mendengar kebenaran dari mula. biar pahit macam mana pun. dari kepedihan itu kita boleh tukar ia menjadi kegembiraan. tapi sukar, sangat sukar untuk menukarkan sesuatu yang gembira dari mulanya yang berpenyudah dengan kesedihan, kehancuran, kebencian dan meluat. aku pernah duduk bersila sambil menghirup kopi di zaman itu. sangat lama aku dekat situ. aku tau macam mana rasanya.

sugar coated,

melalui pengamatan aku sendiri, masih ramai kita yang suka mendengar berita gembira yang hanya bersifat sementara. sebab kita mungkin malas untuk mengubah sesuatu yang rigid pegun sifatnya. mungkin kita sudah penat untuk mengubah kerana sering kali gagal. mungkin juga kita sudah meluat mendengar berita yang pahit. pilihlah kategori anda yang mana.

biar real,

aku hidup dalam dunia yang realistik. bukan drama swasta. bukan novel cinta. bukan apa-apa media sekalipun. bila kita mula untuk berfikir secara realistik, dan tolak fikiran secara fantasi dan emosi, perlahan-lahan. kita akan nampak dunia. itu semua boleh dimanipulasi oleh akal kerja manusia, tapi realiti adalah kerja Allah S.W.T. yang tetap sifatnya.

Maybe when the bitterness has gone, there will be sweetness on our tounge once more.

Sekian.

No comments: